top of page

MICHAEL PORTER – CELE 5 FORȚE ÎN STRATEGIA COMPETITIVĂ




Michael Porter, economist american, reprezintă o autoritate în domeniul managementului strategic. Munca sa este recunoscută de numeroase corporații și cercuri academice la nivel global.

Cele 5 forțe ale lui Porter, este un model care identifică și analizează 5 forțe competitive care modelează orice industrie determinându-i punctele slabe și punctele forte. Acest model te ajută la identificarea structurii unei industrii pentru a determina strategia corporativă.

Hai să vedem care sunt cele 5 forțe care te ajută la înțelegerea nivelului concurenței, sporind astfel profitabilitatea unei companii pe termen lung:


1. COMPETIȚIA ÎN INDUSTRIE



Face referire la numărul de concurenți. Cu cât numărul de concurenți este mai mare, cu atât puterea din piață a companiilor scade. Atunci când gradul de competiție este mai mic, o companie are puterea de a percepe prețuri mai mari, astfel ducând la vânzări și profituri mai mari.


2. POTENȚIALUL JUCĂTORILOR NOI DIN INDUSTRIE



Multe companii preferă să intre într-o industrie unde sunt cât mai puțini jucători. Totuși, puterea unei companii poate fi afectată de forța noilor intrați pe piața sa. Aceasta nu mai poate percepe prețuri mari și nici negocia condiții mai bune.


3. PUTEREA FURNIZORILOR



Un furnizor are o mare putere de influență în piață. Acest factor urmărește cât de ușor poate crește un furnizor prețul inputurilor. O companie poate fi afectată de numărul furnizorilor de inputuri cheie a unui serviciu, unicitatea inputurilor și cât o costă să treacă la alt furnizor.


Cu cât numărul de furnizori în piață este mai mic, cu atât au mai multă putere de negociere. Însă, atunci când numărul acestora este mai mare, iar costurile de schimbare între furnizori este mai mic, companiile își pot spori profiturile.


4. PUTEREA CUMPĂRĂTORILOR



Clienții au o mare capacitate de a reduce prețurile și costul serviciilor în piață. Cu cât baza de clienți este mai mică, cu atât aceștia pot negocia prețurile în favoarea lor. Dacă o companie are clienți mai mulți, aceasta poate crește prețurile și implicit profitabilitatea.


5. RISCUL DE ÎNLOCUIRE



Atunci când se găsesc alte bunuri sau servicii care pot fi utilizate în locul bunurilor sau serviciilor unei companii, reprezintă o amenințare. Companiile ale căror bunuri sau servicii nu au înlocuitori apropiați, vor avea puterea de a crește prețurile. Disponibilitatea unor înlocuitori apropiați oferă clienților opțiunea de a renunța la serviciile unei companii, iar puterea acesteia poate fi slăbită.


Concluzia finală este că prin înțelegerea celor 5 forțe ale lui Porter, o companie poate ajusta strategia de afaceri în favoarea ei, generând astfel profituri.


În completarea acestor informații, te poate ajuta la fel de mult să afli cum să analizezi mediul de marketing aplicând metoda PESTLE. Pentru asta, accesează acest articol.

Dacă ai nevoie de ajutor în strategie, planificare, implementare și optimizare, completează formularul. Revenim către tine și stabilim împreună întregul proces care să îți aducă rezultate clare.



67 views0 comments

Comentários


bottom of page