ANALIZA MEDIULUI DE MARKETING
În mediul de afaceri, una dintre primele etape esențiale în dezvoltarea strategiilor este analiza mediului de marketing. Această analiză oferă o înțelegere profundă asupra factorilor interni și externi care pot influența afacerea ta și deciziile de marketing.
Procesul implică studierea și evaluarea factorilor care pot afecta activitățile de marketing. Prin cercetarea atentă a mediului intern și extern în care operează afacerea ta, poți identifica amenințări cât și oportunități. În acest mod reduci din riscuri, iei decizii eficiente și descoperi noi oportunități de a dezvolta strategii adecvate.
FACTORII EXTERNI – Se referă la cauzele externe care influențează activitatea companiei și care nu depind de aceasta. Aceștia sunt: politici, economici, culturali, sociali, ecologici, legali, tehnologici.
FACTORII INTERNI – Se referă la elementele din interiorul unei companii care se află sub controlul acesteia și care pot afecta activitatea. Aceștia sunt: angajații, echipamentele, organizarea, sistemul de valori, cultura, misiunea companiei.
ANALIZA PESTLE ȘI IMPORTANȚA ACESTEIA
Cu Analiza PESTLE evaluezi impactul prin care diferiți factori externi influențează modul în care afacerea ta evoluează. Aceasta este folosită în diferite scenarii și te poate ghida în a lua decizii strategice.
PESTLE reprezintă acronimul următorilor factori care impactează performanța companiei:
1. Politic
Aici vorbim despre legile în vigoare, legislația, taxele, nivelul de corupție sau de birocrație dintr-o țară. Putem include și orice modificare majoră în legislație ce poate crea o situație tensionată.
Factorii Politici sunt determinați de acțiunile guvernului și politicile lor. Impactul provine din taxarea corporativă, initiative fiscale, dispute de aprovizionare etc.
2. Economic
Ne putem referi la potențialul de creștere economică sau recensiune, rata șomajului, rata inflației și a dobânzii, costurile cu forța de muncă etc.
Factorii Economici au impact asupra prospectelor pe termen lung. Mediul economic afectează setarea prețurilor și influențează cererea și oferta.
3. Social
Este importantă atitudinea populației în privința dezvoltării în carieră, rata de creștere a populației, normele și așteptările culturale, nivelul de sănătate al populației.
Factorii Sociali fac referire și la echilibrul dintre viața privată și cea profesională a managerilor. Acest lucru impactează evoluția angajaților cât și a companiei.
4. Tehnologic
Amintim aici despre cercetare și dezvoltare, automatizare, sau schimbarea tehnologică.
Factorii Tehnologici pot influența în mod direct sau indirect o industrie. Anumite industrii pot fi afectate mai mult de tehnologie spre deosebire de altele. Inovațiile pot afecta piața, preferințele consumatorilor și puterea de cumpărare. Aici discutăm de tehnologia informației, automatizările, licențele etc.
5. Legal
În această categorie intră importurile și exporturile, resurse disponibile, taxarea, schimbări legislative care pot afecta piața muncii.
Factorii legislativi pot afecta politicile și procedurile dintr-o industrie, controlând piața muncii și siguranța. Așadar includem protecția consumatorilor, legislația muncii, legislația de mediu etc.
6. Ecologic
De menționat sunt pandemiile și alte urgențe, tranziția spre resurse sustenabile, aprovizionarea în mod etic.
Factorii ecologici includ cerințele generale ale protecției mediului și aspecte legate de mediul fizic. Mediul este important pentru industrii precum turismul sau agricultura, dar și pentru alte industrii pentru că vorbim de locația geografică, încălzirea climatică, valorile consumatorilor etc.
BENEFICII ÎN ANALIZA PESTLE
Analiza PESTLE este ușor de implementat și facilitează o înțelegere detaliată asupra mediului de afaceri. Aceasta încurajează dezvoltarea gândirii strategice prin analiza factorilor externi.
O poți folosi în favoarea ta pentru a identifica oportunități și a le exploata la maximum. Poți anticipa viitoare amenințări asupra afacerii și poți acționa pentru a evita sau diminua impactul.
Pentru a avea o analiză PESTLE reușită, te ajută colaborarea. Mai multe perspective pot identifica riscuri diferite. Folosește această analiză împreună cu cea SWOT, Analiza Financiară și Cele Cinci Forțe ale lui Porter (jucători noi în industrie, competiția în industrie, puterea furnizorilor, puterea cumpărătorilor și riscul de înlocuire). Nu te grăbi în a trage concluzii asupra factorilor din viitor în baza situațiilor din trecut și prezent.
Comments